© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

"Mensen staan centraal in mijn fotografie"

July 27, 2018

 

"Blij van fotograferen op straat" 

In deze blog stellen we je voor aan Milene, een 32 jaar jonge documentaire- & portretfotografe uit Den Haag.  "Mijn passie voor fotografie ontstond toen ik mijn eerste camera in mijn handen kreeg. Eerst fotografeerde ik vooral eekhoorntjes, armen en benen van mijn broers en ouders.
Later fotografeerde ik veel op straat en waren vrienden vaak de klos. Ik ben in 2015 pas echt serieus begonnen. Ik heb me meteen ingeschreven bij de KVK en ging direct aan de slag. Ik had nog geen idee welke richting in de fotografie ik op wilde maar was er al snel achter dat ik wel blij werd van het fotograferen op straat." De foto links/boven is een portret dat Milene maakte tijdens de boekpresentatie van 'Give Work' van social entrepreneur Leila Janah in Den Haag'.

Mensen, verhalen en projecten 

Als je Milene vraagt waar haar kracht ligt als fotografe, dan zijn het mensen. "Een foto zonder mensen erin vind ik al snel saai en daarom staan mensen centraal in mijn fotografie. Mijn focus ligt op het vertellen van een verhaal. Dus niet een enkel portret maar echt een verhaal. Dat vind ik ook zo mooi aan fotografie. Een foto kan een verhaal vertellen en toch laat het nog zoveel open voor eigen gedachten, vraagtekens en verbeelding. Ik ga vaak projectmatig te werk. Zo fotografeer ik voor bedrijven projecten maar zorg ik ook altijd dat ik een eigen project heb."

"Zelfs mijn schildpad zorgt voor inspiratie"

Milene heeft zichzelf de ambitie gesteld om elk jaar minimaal één eigen project af te ronden. Om  aan ideeën te komen gaat ze de straat op, scrollt ze door Instagram - een grote bron van inspiratie - of duikt ze in een boek. "Overal is inspiratie te vinden. Zelfs mijn schildpad zorgt voor inspiratie. Dat vind ik zo leuk aan een creatief brein. Ik zie overal mogelijkheden en kan op één dag honderden ideeën opdoen. Omdat ik die niet allemaal uit kan werken schrijf ik ze op in een boekje. Eens per week kijk ik ze terug en haal ik er een paar uit die ik kan gaan uitwerken. Uiteraard zijn het niet allemaal ideeën die maanden duren en ze zijn ook niet allemaal  heel goed, sommige vallen af, anderen 'halen' het wel. Zo had ik laatst een idee voor een fotoshoot, dat werk ik dan uit."
    
  
Net even anders

Mijn expertise is dus verhalen vertellen aan de hand van fotografie. Ik schiet niet enkel een portret, ik vertel een verhaal. Dat vind ik er zo mooi aan. Mijn thema is 'divergent', zo probeer ik afwijkend te zijn. Net even anders dan anderen. Soms lukt dat en soms ook niet maar het is wel leuk om  te proberen. Naast fotografie heb ik mezelf ook ontwikkeld als social media specialist. Het zijn twee mooie vakken die goed te combineren zijn. Ik zet mijn fotografie dus ook in voor content op social media. Dit doe ik voor mezelf maar ook voor verschillende bedrijven. Ik weet tekst en foto zo te combineren dat het klopt, dat het inspireert en dat het indien nodig aanzet tot actie.

Live reporting

Op de vraag hoe Milene fotografie inzet voor content op sociale media antwoordt ze: "Dit kan in verschillende vormen zijn. Ik verzorg bijvoorbeeld 'live reporting'. Dat betekent dat ik tijdens een event social media updates maak en deze combineer met fotografie. Ook bied ik storytelling aan over projecten van bedrijven. Hierbij bepaal ik per opdracht de doelstelling, de doelgroep en de kanalen. Zo is het bij Facebook en Instagram belangrijk dat de foto zoveel mogelijk plek in beslag neemt: verticaal of vierkant in plaats van horizontaal dus. Iets waar je als fotograaf echt wel even bij stil moet staan. Ook is het bij live-reporting belangrijk dat je door hebt wat er gebeurt zodat je de sfeer, de gesprekken, het totaalplaatje zo goed mogelijk over kan brengen op social media. En zorg dat er geen moment aan je voorbij gaat, het is zo ontzettend belangrijk om het juiste moment te pakken. Net dat ene moment kan van je redelijke foto de meest geweldige foto maken. Ik heb dus altijd m'n camera voor m'n ogen, heb een flinke battery grip onder m'n camera en altijd 2 grote en snelle SD-kaarten in m'n camera, zodat ik dat moment niet meer kan missen.
    
Zorg voor opvallende foto's

En dan als laatste nog een tip want hoe selecteer je nou de juiste foto voor je social media content? Bepaal als eerste op welk kanaal je iets gaat plaatsen. Zo kan je op Facebook en Instagram beter verticale of vierkante foto's plaatsen. Op LinkedIn is dit nog niet heel gebruikelijk. Zo'n 85% van alle social media gebruikers bekijkt social media via de mobiel, daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Zorg dus voor een opvallende foto: felle kleuren, een persoon of meerdere. Aansprekend beeld zorgt dat men stopt met scrollen. En ga je jezelf niet branden aan het maken van foto's maar huur je een fotograaf in, zorg dan dat je heel duidelijk bent in wat en wie je wilt bereiken. Dan kan de fotograaf daar op inspelen.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de website van Milene van Arendonk.
 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags