© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

6 tips voor de perfecte omslagfoto op jouw Facebookpagina

March 25, 2019

 

De omslagfoto is de grote foto bovenaan je pagina en is het eerste wat mensen zullen zien als ze jouw Facebookpagina bezoeken. Een mooie omslagfoto trekt natuurlijk de aandacht, maar het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dan bezoekers direct zien wat jij voor hen kan betekenen!

 

 

 

In dit artikel deel ik een aantal tips en aandachtspunten voor de omslagfoto:

 

Heb je geen zin om te lezen, dan kun je ook de video onder dit artikel bekijken ;-)

Deze video kan je overigens ook bekijken nadat je het artikel hebt gelezen. De video is een goede aanvulling op de tekst en andersom.

 

 

1. GEBRUIK HET JUISTE FORMAAT


De ideale afmetingen voor de omslagfoto (Facebook cover) zijn 820 x 312px . Houd deze afmetingen aan om ervoor te zorgen dat de volledige afbeelding zichtbaar is op de Facebook pagina. 

 

Een handige tool die je hiervoor kan gebruiken is Canva (zie www.canva.com). Canva heeft geweldige sjablonen voor o.a. Facebook omslagfoto's. Door gebruik te maken van deze sjablonen heb je direct de juiste afmetingen en wordt de omslagfoto optimaal weergegeven op Facebook.

 

 

2. GEBRUIK EEN PASSENDE FOTO

 

Gebruik een foto die opvalt en bij jouw bedrijf past. Houd je hierbij wel aan de regels van Facebook. Omslagfoto’s mogen namelijk niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders.

 

Omdat de omslagfoto het eerste is wat mensen zullen zien als zij jouw Facebookpagina bezoeken, is het goed om ervoor te zorgen dat op basis van de omslagfoto het meteen voor bezoekers van je pagina duidelijk is wat jij voor hen kunt betekenen!

 

 

3. COMBINEER OMSLAGFOTO MET CTA-KNOP

 

Onder de omslagfoto biedt Facebook de mogelijkheid om een zogenaamde Call-To-Action Knop toe te voegen. Maak daar zeker gebruik van, want deze knop staat heel prominent op de Facebookpagina en is dus duidelijk zichtbaar voor bezoekers. 

 

Je kan in de omslagfoto bijvoorbeeld heel makkelijk verwijzen naar deze knop door bijvoorbeeld een pijl toe te voegen die naar de blauwe knop verwijst (zie bijvoorbeeld de afbeelding hieronder).

 

 

 

4. STAAR JE NIET BLIND OP DE LAYOUT

 

Sommigen gaan heel perfectionistisch om met de layout van de omslagfoto. Dit is echter iets om je totaal niet druk om te maken. Hoe de omslagfoto wordt weergegeven is volledig afhankelijk van het apparaat van de ontvanger. Dus de een ziet jouw Facebookpagina op de telefoon, de ander op een tablet en weer een ander op een laptop of iMac met een groot scherm. Dus als de afbeelding er bij jou perfect uitziet, kan het zijn dat deze bij iemand anders er nèt iets anders uitziet, daar heb je zelf geen invloed op. 

 

 

5. ZET ALLE BELANGRIJKE INFO IN HET MIDDEN

 

Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap in de omslagfoto voor alle ontvangers het beste wordt weergegeven, kun je daarom alle belangrijke info in het midden van de omslagfoto plaatsen. Mocht er overhoopt een stuk van de foto worden afgesneden, dan is dat meestal links/rechts. Door alle belangrijke info in het midden te plaatsen, wordt jouw boodschap in ieder geval het beste overgebracht.

 

 

6. ZET TEKST BIJ HET BERICHT DAT DE OMSLAGFOTO GEWIJZIGD IS.

 

Zodra je de omslagfoto wijzigt op jouw Facebookpagina, maakt Facebook daar automatisch een bericht van die voor de volgers van jouw Facebookpagina zichtbaar is en in hun tijdlijn verschijnt. 

 

Pas daarom deze SUPERTIP toe: Voeg een stukje tekst toe aan dit bericht, zodat het net lijkt op een regulier Facebookbericht en dit extra waarde toevoegt aan jouw boodschap in de omslagfoto.

 

In de afbeelding hieronder zie je dat de omslagfoto is veranderd. Wij hebben dit bericht aangepast door de tekst toe te voegen: "Voor meer informatie over het collectief B.Bloom, kijk op www.b-bloom.nl

 

Als je bijvoorbeeld de omslagfoto wijzigt omdat je een event wilt promoten, dan kun je een tekst toevoegen met een korte omschrijving van het evenement met een link naar de website van het event, of wellicht zelfs direct naar de webpagina met de kaartverkoop. 

 

 

HOE VOEG JE DEZE TEKST TOE?

 

Dat is  heel eenvoudig!

1. Ga naar het bericht op jouw Facebookpagina waarin staat dat de omslagfoto is bijgewerkt.

2. Klik op de 3 puntjes rechtsboven in het bericht

3. Klik op "Bericht bewerken"

4. Voeg jouw tekst toe 

5. Klik op "Klaar met bewerken"

 

 

 

TOT SLOT

 

Tot zover de 6 tips. Ik ben benieuwd welke tip jij gaat toepassen. Of misschien wel allemaal?

Laat het me weten in de reacties onder dit artikel!


LET OP: de facebook omslagfoto heeft iets andere afmetingen dan de omslagfoto voor Facebook events (1920 x 1080px). Voor de omslagfoto's voor Facebook evenementen heeft Canva.com trouwens ook handige templates.

 

Bekijk ook deze video. De video is een goede aanvulling op bovenstaand artikel en andersom.

 

 

 

Wellicht ook interessant voor jou: Lees dit artikel als je wilt weten hoe je de omslagfoto moet verwijderen https://faceonline.nl/facebook/hoe-verwijder-ik-de-omslagfoto-en-andere-fotos-van-mijn-facebookpagina/

 

Vond je dit een waardevol artikel? Wil je dit dan delen in jouw netwerk?

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags