© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Minigids Wereldwijd Werken: deel 2

 

Herinner je mijn laatste basisprincipe nog? Misschien is het wel het belangrijkste. Om wereldwijd werken mogelijk te maken, moet je het gewoon doen.

 

Als de wil er is, is het alleen nog maar een kwestie van de juiste stappen zetten. Met mijn 9 tips moet je een heel eind komen.

 

Dit moet je doen:

 

1. Zorg voor een baan waarbij je (gedeeltelijk) locatieonafhankelijk kunt werken

 

Start als freelance copywriter, affiliate marketeer, designer, vertaler of virtual assistant. Of als personal trainer of belastingadviseur op afstand.

 

Zo’n baan lijkt te mooi om waar te zijn. Weet je hoe dat komt? Omdat je je omringd hebt met mensen die het tegendeel niet bewijzen. Op kantoor of bij de supermarkt vind je geen digital nomads, maar er zijn er genoeg. Geloof me. En als jij weet waar je goed in bent, kun jij het ook. Locatieonafhankelijk.

Ik heb ook mensen ontmoet die met hun baas hebben afgesproken op locatie te mogen werken. Naast dat het je baas een kostbare werkplek scheelt, zijn er nog meer meer voordelen voor hem, waar ik in deel 3 op terug komt.

 

Nog geen idee wat je precies kunt? Bij mij heeft het boek Business Model You heel erg geholpen.

 

 

2. Zorg voor minimale vaste lasten

 

Ik houd zelf een keurig excelsheet bij. Wat wordt er maandelijks afgeschreven? Waar kan ik nog op besparen? Bij welk inkomen speel ik quitte, en welk bedrag heb ik op mijn komende locatie nodig? Door vanuit Bali te werken, hoefde ik bijvoorbeeld maar 50 uur per maand te werken. Dat is 12 uur per week!

 

3. Verhuur je huis aan bekenden

 

De vaste lasten kun je drukken door je huis tijdelijk te verhuren. Ik heb dit altijd aan bekenden gedaan, omdat ik dat toch fijner vindt dan bijvoorbeeld het verhuren via Airbnb. Bovendien betaal je bij Airbnb een grote fee, die je inkomsten weer vermindert.

 

Zet ruim op tijd een mooie foto van je woning met een goede huurprijs op je social media kanalen, en deel dit ook mond tot mond. Grappig feit: twee keer is mijn huis pas in de maand voorafgaand aan mijn vertrek verhuurt. Terwijl iedereen om me heen me op stang probeerde te jagen (“is je huis nog steeds niet verhuurd?”), bleef ik er vertrouwen in hebben.

 

4. Zorg voor een financieel back-up plan

 

Wat als je huis toch niet verhuurd wordt? Of wat als de klussen uitblijven? Ik zorg altijd voor een passend financieel back up plan, die ik met mijn eerder genoemde excelsheet maak.

 

5. Houd de sale in de gaten

 

Zowel NS Internationaal als Transavia hebben soms goede deals. Houd deze goed in de gaten! Verder check ik altijd kiwi.com, momondo.nl, fly4free.com en google.com/flights voor de beste bestemmingen en strakste prijzen.

 

6. Zorg voor een goede werkplek

 

Check altijd waar stabiele en sterke internetverbindingen zijn. Gebruik de app Ookla Speedtest, zowel de app als de website zijn top. In Europa gebruik ik meestal mijn mobiele data middels mijn hotspot. Buiten Europa: check eerst de verbinding! En heb je calls met je klanten? Zorg dan voor een rustige plek waar je je zakelijke gesprek kunt voeren.

 

7. Heb een open houding

 

Je telefoon is geen gezellig gezelschap. Juist wanneer je in het buitenland bent, wil je staren naar dat ding, want al het moois gebeurt om je heen. Als de open houding niet voldoende is voor bijzondere ontmoetingen, check ik altijd of er iets leuks te doen is via Airbnb ervaringen of Meetup.

 

Zo heb ik de beste herinneringen gemaakt: popquizzen met een gezellige Engelse club mensen, na een surfles een dag lang sightseën met de Portugese surfleraar, uit eten met een gezellige verkoopster die ik ontmoette in bij de Italiaanse bakker, een uitgebreide toelichting op mijn menu persoonlijk door de chef, blijven slapen bij een oud Italiaans stel na een prive workshop pasta maken.

 

8. Houd de tijdzones goed in de gaten

 

Je klant blijft koning. Zet je locatie op je telefoon bij ‘Wereldklok’ en stel op ‘Google Calendar’ een tweede tijdzone in.

 

9. Werk met alles van Google

 

Al mijn werk staat in Google Drive. Als mijn laptop kapot is, is er geen reden voor stress, want in no-time heb ik toegang tot mijn werk. Bovendien kun je in Google Drive makkelijk realtime samenwerken, wat veel bestandsversies en mails scheelt. En telefoongesprekken voer ik voornamelijk via Google Hangouts. Zo kan ik de klant ‘aankijken’ en kunnen we beiden ons scherm delen bij vragen.

 

10. Volg je voorbeelden

 

Laat je inspireren (maar niet gek maken!) door andere digital nomads. Esther Jacobs, Suzanne van Duijn, Jelmer de Boer, Chris the Freelancer. Zelf deel ik alles rondom mijn reizen, freelance leven en muziek in Instagram Stories op: @rrenee.nl

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags