© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Facebook Insights: maak jij al gebruik van Export Data?

March 1, 2019

Met een bedrijfsaccount op Facebook kan je via Insights een boel interessante dingen zien over de posts die je hebt geplaatst. Bijvoorbeeld het bereik (reach) en de interacties (engagements) van je posts, een samenvatting van je bezoekersaantallen en volgers, en zelfs wat demografische informatie van je bezoekers.

 

Met behulp van de Export Data functie kan je echter nog veel meer inzichten krijgen. Daarom in deze blog wat meer informatie over deze interessante optie binnen Facebook Insights.

 

Wat is het?

 

Met de Export Data functie kan je de ruwe resultaten van je posts downloaden naar een Excel format. Met deze ruwe data kan je verder kijken dan de automatisch gegenereerde samenvattingen die Facebook Insights op een presenteerblaadje aan je geeft. Aan de ene kant krijg je meer soorten informatie te zien, en misschien nog belangrijker, kan je met de Data Export functie je posts sorteren op een variabele naar interesse. 

 

Hoe gebruik je het?

 

Ga naar Facebook Insights om de knop Export Data te vinden, zie ook de afbeelding hieronder. Klik op Export Data, kies je gewenste range aan dagen en exporteer de Page, Post of Video data naar een Excel bestand. 

 

 

Vooral interessant om te downloaden is de Post data, omdat deze je een goed inzicht kan geven in welk type post jouw volgers bereikt en activeert en je daarmee direct verbeteringen kan toepassen in je Facebook media strategie. Eenmaal gedownload, kun je in het Excel bestand je Post data sorteren op een variabele naar wens. Dit doe je door alle data te selecteren en in de menubalk bovenaan het scherm te kiezen voor Data -> Sort en een kolom naar keuze om op te sorteren.

 

 

Op deze manier kan je, bijvoorbeeld, in een oogopslag zien welke posts in het afgelopen half jaar weinig of veel bereik hadden (de kolom: Lifetime Post Total Reach), en hoe dit samenhing met het aantal interacties wat ze ontvingen (de kolom: Lifetime Engaged Users). Ook kun je makkelijk zien hoe video's het deden in vergelijking met andere typen posts (de kolom: Type), en met behulp van de kolom Posted kan je ontdekken of de dagen en tijden waarop je post van invloed waren op het succes van posts.

 

Per keer kun je tot wel 500 posts downloaden van 180 aaneengesloten dagen. Je kunt ook de posts van een heel jaar of meerdere jaren vergelijken, al kost dat wat meer moeite aangezien je per download 180 dagen aan posts kunt downloaden. In de praktijk betekent dit dus dat je meerdere keren een range aan dagen zal moeten downloaden en deze samenvoegen in Excel. De extra moeite is het onzes inziens echter zeker waard, als dat betekent dat je een beter inzicht zal krijgen in welke posts het beter en minder goed doen onder jouw publiek!

 

Wanneer gebruik je het?

 

De Export Data functie zal niet iedereen aanspreken, omdat het je een overweldigende hoeveelheid cijfertjes geeft die niet netjes worden georganiseerd in grafieken of tabellen. Toch is het een handige functie voor iedereen die wil weten wat voor posts nou wel of niet goed werken op hun Facebookpagina. 

 

Omdat je vooral vergelijkend kijkt (welke posts doen het relatief goed en welke relatief slecht) heeft het niet veel zin om elke week data te exporteren en te analyseren. Mocht je een goede week hebben gehad lijkt het dan alsof de slechtste posts van die week niet goed waren, terwijl over een heel jaar heen gekeken deze wellicht juist erg goed presteerden. Je kunt de Export Data functie dus het beste hooguit eens in de maand gebruiken, of zelf gewoon eens in het jaar om te zien wat de huidige stand van zaken is. 

 

Natuurlijk kan je altijd tussendoor nog even kijken in de data, als je een bijzonder goede of slechte post voorbij ziet komen in de samenvatting van je Insights pagina. Met de meer uitgebreide Export data kan je dan misschien ontdekken wat deze post zo anders maakt dan de rest. Is hij bijvoorbeeld geplaatst op een ander tijdstip dan normaal (de kolom: Posted), of heeft hij veel negatieve feedback otvangen (de kolom: Lifetime Negative Feedback from Users)? Voor het analyseren van feedback kun je in het Excel bestand ook nog kijken naar de tabbladen Lifetime Talking About This, waar je kan zien welke specifieke interacties elke post heeft gehad (shares, likes, comments, answers) en  Lifetime Negative Feedback, waar je kan zien hoeveel gebruikers naar aanleiding van een post hebben gekozen voor "Hide post, see fewer posts like this" of zelfs "Hide all, stop seeing posts from this person".

 

Laat het ons weten

 

Was deze blog nuttig voor jou? Laat het ons weten via maureen@b-bloom.nl, en we kijken in een vervolgblog graag naar een andere mogelijkheid binnen Google Analytics.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags