© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Google Analytics: maak jij al gebruik van Event tracking?

February 28, 2019

Bijna iedere website eigenaar kent het wel: Google Analytics, een dienst waarmee je inzicht kunt krijgen in allerlei details van de bezoekers aan je website. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je website krijgt, welke pagina's ze bezoeken en ook een aantal demografische gegevens van bezoekers bekijken.

 

Er is heel veel mogelijk binnen Google Analytics en zeker de beginnende gebruiker zal niet op de hoogte zijn van sommige interessante mogelijkheden. Daarom zetten we in deze blog graag een van de wat meer geavanceerde mogelijkheden in de schijnwerpers: Event tracking.

 

Wat is het?

 

Met Event tracking kan je bijhouden hoe vaak er wordt geklikt op een (knop met) link op je website. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn naar een pagina waar bezoekers tickets kunnen kopen, een link naar de pagina van een adverteerder, of een afspeellink van een video die op je website geïntegreerd is.

 

Zonder event tracking kun je deze kliks niet goed bijhouden, terwijl ze wel heel informatief kunnen zijn. Als je ticketverkopen bijvoorbeeld tegenvallen, zou dat misschien kunnen komen doordat mensen de link op je pagina niet goed kunnen vinden. En adverteerders horen ook graag hoeveel bezoekers er via jouw website bij hen terecht komen.

 

Hoe stel je het in?

 

Event tracking kan je aanzetten door een stukje code toe te voegen aan de broncode van je website. Dit kun je zelf doen, of laten doen door je websitebeheerder. Navigeer hiervoor naar de plek in je broncode waar de link staat die je wil volgen. Links kun je aan de volgende code herkennen:

 

<a href="bron waar de link heen gaat">Weergegeven tekst of knop op de website</a>

 

bijvoorbeeld:

 

<a href="www.b-bloom.nl">Naar de website van B.Bloom</a>

 

Aan het eerste deel van deze code voeg je vervolgens een stukje nieuwe code toe om de Event tracking te activeren:

 

<a href="www.b.bloom.nl" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', '[categorie]','[actie]','[label]'])>

 

bijvoorbeeld:

 

<a href="www.b.bloom.nl" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'advertentie','klik','bbloom'])>

 

De woorden die je invult bij categorie, actie en label zijn puur bedoeld voor jezelf, om later in Google Analytics de link goed te kunnen herkennen. Zeker als je veel Events gaat tracken is het belangrijk om hier een goed systeem in te maken. Geef bijvoorbeeld alle links naar adverteerders de categorie 'advertentie' en zorg vervolgens dat ze verschillen in hun label.

 

Hier nog wat voorbeelden van categorie, actie en label:

  • voor een knop om een instructievideo op je site af te spelen: video, afspelen, instructie

  • voor een link naar inschrijfformulier voor een boekwinactie: winactie, naar formulier, boek

  • voor een link naar een van je aangeraden websites: aangeraden, naar website, bbloom

 

De actie (wat de bezoeker doet met de link) klinkt wellicht niet zo informatief, maar is een verplicht onderdeel van de code en kan je dus niet zomaar weglaten. 

 

Hoe gebruik je het?

 

Hieronder zie je waar en hoe de Events verschijnen in Google Analytics. Klik op de afbeelding om een grotere versie te openen in een nieuw tabblad.

 

In Google Analytics zie je bij Events in eerste instantie alleen de categorie namen, en de label namen kun je zelf toevoegen via: Secondary dimension -> Recommended-> Commonly used -> Event Label. Op dezelfde manier kun je ook de actie namen toevoegen aan de lijst, al worden die in dit voorbeeld niet weergegeven.

 

 

Eenmaal ingesteld kun je voor elke link zien hoe vaak de bijbehorende Event (klikken op de link) heeft plaatsgevonden. Daarmee heeft het overzicht veel weg van het meer bekende overzicht van bezoekers per pagina, en zo kun je het in zekere zin ook gebruiken. Je ziet welke links meer of minder succesvol zijn, en je kan nog allerlei dimensies toevoegen om meer hierover te ontdekken.

 

Wanneer gebruik je het?

 

Al is het toevoegen van een enkele Event niet veel werk, is het geen aanrader om dit voor alle links op je website te gaan doen. Ten eerste omdat het dan wel veel werk wordt, en ten tweede omdat je waarschijnlijk geen gebruik zal maken van al deze informatie. Zo zou je bijvoorbeeld ook Events kunnen aanmaken voor links binnen je eigen website, zoals de knoppen van je menubalk (bijvoorbeeld home, over ons, contact). Je kunt echter binnen Google Analytics al prima zien door hoeveel mensen deze pagina's worden bezocht. Is het dan nog van toegevoegde waarde om precies te weten dat ze daarop terecht kwamen via de links in je menubalk?

 

Event tracking is dus met name nuttig als je wil weten:

  • hoeveel bezoekers vanaf jouw website navigeren naar externe bronnen (zoals naar website van adverteerders) want deze informatie kan je vaak niet elders terugvinden

  • of bepaalde interne links op je website goed vindbaar zijn voor bezoekers, zoals een tijdelijke knop op je startpagina die verwijst naar een winactie elders op je website.

 

Laat het ons weten

 

Was deze blog nuttig voor jou? Laat het ons weten via maureen@b-bloom.nl, en we kijken in een vervolgblog graag naar een andere mogelijkheid binnen Google Analytics.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags