© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Social Media Analyse? Doen! Maar misschien niet zelf

June 1, 2018

Social media is al bijna niet meer weg te denken uit het leven. De gemiddelde persoon brengt bijna twee uur per dag door op social media platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. De ideale plek voor bedrijven om te werken aan hun naamsbekendheid, klantenbinding en klantenwerving. Zeker omdat de social media platforms veel statistieken aanbieden waarmee bedrijven een uniek inzicht kunnen krijgen in hun (potentiële) klanten en informatie kunnen vinden over het succes van hun berichtgeving.

 

Het is dan ook niet gek dat een ruime meerderheid van de bedrijven in Nederland gebruikt maakt van social media om hun bedrijf te promoten, al dan niet via een communicatiecollectief zoals B.Bloom. Maar er is wel een keerzijde aan alle inzichten die je kunt verkrijgen via social media. Als een bedrijf actief is op meerdere social media platforms, en vaak ook nog een eigen website heeft, is er ineens zoveel data beschikbaar dat het bijna een dagtaak wordt om deze optimaal te benutten. Iets waar veel ondernemers geen tijd voor hebben. Gelukkig kun je net als je belastingaangifte ook je social media analyses uitbesteden, en binnen het B.Bloom communicatiecollectief worden deze analyses uitgevoerd door DataBeter.

 

Lotte van der Zanden, eigenaar van DataBeter, vertelt: “In een wereld waar data overal beschikbaar is is het wel begrijpelijk dat ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Ze zijn tenslotte vaak niet opgeleid om data te analyseren of hebben geen tijd of zin om urenlang naar cijfers te staren. Wij nemen het werk graag van ze over zodat zij hun waardevolle tijd kunnen besteden aan hetgeen waar ze echt een passie voor hebben.”

 

Wat moet ik me voorstellen bij social media analyse?

 

Het hoofddoel van social media analyse is om social media data praktisch inzetbaar te maken voor bedrijven. Enerzijds wordt dit bereikt door de grote hoeveelheid data te consolideren naar een kleinere set data die het meest relevant is voor een bedrijf. Anderzijds wordt dit bereikt door de ruwe data om te zetten naar begrijpelijke taal en visuele representaties zoals grafieken. Het gebruik van deze ruwe data zorgt ook voor unieke inzichten die niet zo makkelijk af te lezen zijn uit de statistiekenpagina van de individuele platforms. Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen ontdekken welke berichten een groot bereik hebben, maar ook waarom, en welke volgers benaderd kunnen worden om het bereik van toekomstige berichten te vergroten. 

 

 

Hierboven een aantal voorbeeldpagina’s van een social media analyse rapport van B.Bloom. Klik op de pagina’s om de bijbehorende demo rapportage te openen in een nieuw tabblad.

 

Is dat gebruik van data wel helemaal zuiver?

 

Het gebruiken van social media data heeft een wat nare bijsmaak gekregen door het recente Facebook schandaal waarbij data van miljoenen gebruikers werden gebruikt om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Deze data was echter verkregen via een lek en was dus niet bestemd voor social media analyses. Inmiddels hebben social media platforms ook maatregelen genomen om de kans op dergelijke lekken te verkleinen en gebruikers zelf de kans te geven om keuzes te maken over het gebruik van hun gegevens. De data die momenteel beschikbaar wordt gesteld door social media platforms is dus veilig en zuiver om te gebruiken voor social media analyses.

 

Meer weten over social media analyse of het communicatiecollectief B.Bloom? Neem contact op met Lotte van der Zanden (info@databeter.nl) of Kathelijn Hendrikse (kathelijn@b-bloom.nl).

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags