© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Ga gefocust te werk met dit social media strategie canvas

August 1, 2017

 

De content vliegt je om de oren. Er is nauwelijks tijd om stil te staan bij de update van vorige week die het zo goed deed of je kunt alweer met de volgende campagne aan de slag. Vragen als 'ben ik goed bezig?' en 'Haal ik de organisatiedoelen?' kun je je nauwelijks stellen, er is eenvoudigweg geen tijd voor. 

 

Wat denk je ervan om vandaag te starten met een nieuwe contentstrategie? Die je tijd oplevert en je helpt om dagelijks je strategie in de praktijk te brengen? Goed idee! En wij helpen je er graag bij aan de hand van het Bloom Block: een canvas in de vorm van een blokkenmodel, dat je invult om tot inzichten en keuzes te komen en tegelijk een dagelijks geheugensteuntje gaat zijn. 

 

Hoe werkt het canvas?

 

Ok, de eerste keer dat je het canvas gaat invullen kost wat tijd. Laten we zeggen: een sessie van ongeveer drie uur. Tijdens een werksessie met online experts van kennisorganisatie Vilans hebben we in drie uur voor meerdere organisaties het canvas ingevuld of er een goed begin mee gemaakt. Het kost even tijd, maar levert veel inzichten (en leuke discussies) op! Zo ga je te werk bij de sessie:  

 

1) Bepaal de doelgroepen van je organisatie die jij via de ingerichte social media kanalen wil bereiken. Het kan helpen om op basis van jouw fans en volgers een weergave te maken van de persona's. Op die manier gaan deze nog meer leven. 

 

2) Vul per doelgroep de informatiebehoefte van deze groep in. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Welke informatie hebben ze nodig?

 

3) Beschrijf welke onderwerpen voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Wat leeft er? Waarover wordt er gesproken? Welke onderwerpen worden vaker aangeklikt of geliked?

 

4) Geef aan welke templates of formats succesvol zijn. Is dat video? Misschien beeld? 

 

5) Maak voor jezelf een top vijf van de kpi's die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Is dat engagement? Aantal likes? Traffic naar een website? Downloads?

 

6) Vul de platforms in die jouw merk of organisatie gebruikt om de doelgroepen te bereiken, en schrijf het organisatiedoel erbij. 

 

Nu je het canvas hebt ingevuld kun je beginnen. Bij elke update die je vanaf nu maakt of bij het verder invullen van je contentkalender zul je nagaan of je al je doelgroepen voldoende aan bod komen, of je de onderwerpen gebruikt die jouw doelgroepen interessant vinden, en wat de belangrijjkste kpi's zijn. Een geheugensteuntje dat je elke keer weer helpt bij het aanscherpen van je content. Gemakkelijk, en succes verzekerd! 

 

Veel plezier! Laat je weten of het voor jou werkt? Mail kathelijn@b-bloom.nl met jouw ervaring. 

 

 

 

 

 

 

 

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags