© 2018 B.BLOOM | Den Haag, Eindhoven & Gent | Onze voorwaarden

August 14, 2019

Please reload

Recent Posts

PLUK is online

August 14, 2019

1/10
Please reload

Featured Posts

Vijf tips voor het kiezen van beeld bij je social media updates

April 28, 2017

Suzanne is de beeldaddict van B.Bloom. "Bij het kiezen van een beeld speelt het gevoel een grote rol." Ik vroeg Suzanne hoe ze te werk gaat bij de selectie van beeld bij een social media update, in dit geval een Facebook post over de aanwezigheid van Nederlandse innovatie op de Hannover Messe. 

 

1) Bepaal de inhoud

 

"Ik lees eerst het artikel dat we willen promoten. Als je de inhoud niet kent, kun je ook geen beeld bepalen. Vervolgens bepaal ik welke woorden me opvallen in de tekst.  In het voorbeeld zijn dat de woorden 'technische innovatie', 'e-bikes' en 'dutch'. Die woorden gebruik ik vervolgens om keywords te maken waarmee ik de beelden ga zoeken. Bij het woord  'technical' kom ik al gauw afbeeldingen tegen zoals radartjes en producten die uit elkaar zijn gehaald. Die passen niet bij het onderwerp. Het andere woord dat bleef hangen was 'dutch'. Als je dat zoekwoord gebruikt kom je met name windmolens tegen. Pas bij de combinatie van twee woorden: 'dutch bikes' tref ik het juiste beeld aan."  

 

Photo courtesy of and copyright Free Range Stock, photographer Merelize 

 

2) Kleur kiezen

 

Suzanne: "De volgende stap in het zoekproces heeft alles te maken met kleur. Welke kleuren passen bij jouw doelgroep? In het geval van het voorbeeld is het belangrijk dat het heldere kleuren zijn. Ook kies ik er nooit voor om een portret te gebruiken. "

 

3) Bepaal je kanaal

 

"Elk social mediakanaal werkt anders als het gaat om beeldgebruik. Facebook laat drukke achtergrond toe, Instagram zeker niet. Kijk ook naar de blog 'social images' voor meer uitleg hierover. Op elk social mediakanaal gelden andere verwachtingen. Op Facebook is ruimte voor meer activiteit in het beeld, Instagram is gebaat bij eenvoud.  Bij het gebruik van hetzelfde beeld zal dat beeld op niet op elk platform dezelfde 'performance' laten zien." 

 

4) Bepaal het doel van je image

 

"Het is belangrijk is om te bedenken welk doel je plaatje heeft. Wil je verkeer genereren naar je website? Of juist je community betrekken bij het onderwerp van jouw community? In het eerste geval: gebruik dan een automatisch gegenereerde afbeelding bij het artikel op je website of een aantrekkelijke afbeelding zonder tekst erop. Is betrokkenheid je doel: Voor engagement kun je juist beter wél voor een quote op een plaatje kiezen.  Wil je hier zelf mee aan de slag? Probeer dan eens dan Spark van Adobe." 

 

 

5) Bepaal de sfeer

 

"Kleurgebruik en de mate van verzadiging van kleuren werken op het gemoed. In het geval van een pagina die over social impact gaat kies ik altijd voor heldere kleuren, voor een optimistische sfeer."   

 

"Let op: onderzoek altijd goed dat het rechtenvrij is, niet alleen voor persoonlijk gebruik maar ook voor commercieel gebruik. In het geval van persoonlijk gebruik zijn er meer mogelijkheden." 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags